Leasing:

  1. Wpłata własna

    W większości umów leasingu wpłaty zawierają się w przedziale od 0% do 45%. W przypadku przedmiotów leasingu takich jak samochody możesz nic nie wpłacać jeśli nie chcesz angażować środków własnych. 


    Jeśli potrzebujesz kosztów i zależy Ci na wyższej fakturze za opłatę wstępną, wtedy wpłacasz ile chcesz (max 45% w leasingu operacyjnym).


    Standardem rynkowym jest wpłata na poziomie 10%, często łączy się to z uproszczoną procedurą oceny Twojego wniosku o przyznanie finansowania.


  2. Okres leasingu

    W leasingu operacyjnym możesz zawrzeć umowę od 24 do 84 miesięcy (w przypadku niektórych maszyn i urządzeń do 120 miesięcy). W umowach leasingu finansowego umowy mogą trwać od 6 do 84 miesięcy.


    Pamiętaj, że możesz zmienić harmonogram trwającej umowy: skrócić, wydłużyć lub wcześniej zamknąć umowę.



  3. Wykup

    Wykup przedmiotu następuje na koniec umowy leasingu, firma leasingowa wystawia fakturę sprzedaży przedmiotu na leasingobiorcę.


    Jeśli zdecydujesz się na wysoki wykup będziesz płacić niższe raty miesięczne. Na taki wariant często decydują się Klienci, którzy po wykupie sprzedają przedmiot leasingu. Mała różnica pomiędzy ceną wykupu z leasingu a ceną sprzedaży sprawia, że nie zapłacimy dużego podatku dochodowego i podatku VAT.


    Minimalny wykup na koniec umowy jest preferowany przez Klientów, którzy chcą uzyskać korzyści podatkowe. Leasing pozwala szybciej skumulować koszty w porównaniu ze standardowym amortyzowaniem środka trwałego w firmie. Przykładowo nowy samochód amortyzuje się 60 miesięcy a w leasingu możemy go mieć w kosztach w 36 miesięcy.

  4. Procedura, wniosek leasingowy

    Wiele firm leasingowych posiada uproszczoną ocenę Klienta, często odbywa się to w oparciu Twoje o oświadczenie zawarte we wniosku leasingowym oraz specyfikację lub pro formę.


    Procedura uproszczona:


    • nowe i używane pojazdy od autoryzowanych sprzedawców, osobowe i ciężarowe, motocykle, quady;
    • nowe i używane maszyny, urządzenia od znanych sprzedawców


    Procedura standardowa (wniosek z pełnymi informacjami + dokumenty finansowe firmy, np. PIT, KPiR, bilans, rachunek zysków, etc.):


    • przy mniej typowych przedmiotach lub  nieautoryzowanych  sprzedawcach
    • import z zagranicy
    • leasing zwrotny
    • przedmioty wyższej wartości, np. powyżej 500 tyś zł netto.

     


  5. Operacyjny czy finansowy?

    Leasing operacyjny jest najpopularniejszą formą finansowania z uwagi na korzyści podatkowe jakie osiągasz oraz prostotę rozliczania. W większości przypadków w krótszym okresie (w porównaniu z amortyzacją) możesz zaliczyć w koszty cały przedmiot leasingu. Każda faktura jest Twoim kosztem uzyskania przychodu, zarówno za opłatę wstępną oraz raty leasingowe. Faktury netto powiększane są o podatek VAT w wysokości 23%.

    Wykup na koniec umowy jest oddzielną transakcją sprzedaży przedmiotu na rzecz leasingobiorcy. 


    Leasing finansowy pozwala Korzystającemu amortyzować przedmiot we własnych środkach trwałych. Poza amortyzacją kosztem dla Ciebie będą odsetki. Fakturę za cały przedmiot (cena przedmiotu będzie powiększona o wynagrodzenie leasingodawcy) otrzymasz zaraz na początku umowy. Tę formę często wybierają Klienci chcący:


    • rozliczyć cały VAT od faktury,
    • zaliczyć jednorazowo w koszty przedmiot, tzw mali podatnicy (przychód do 2 mln EUR) a przedmiot o wartości do 50 tyś EUR,
    • kupić przedmiot z VAT zwolniony - tzw. transakcje VAT Marża.


  6. Koszty podatkowe i VAT

    W leasingu operacyjnym Twoim kosztem jest każda rata, zarówno za opłatę wstępną i pozostałe raty miesięczne. Ograniczenia dotyczą leasingu samochodu osobowego:


    - 75% raty zaliczysz jeśli użytkujesz samochód również do celów prywatnych,

    - 100% jeśli zadeklarujesz użytkowanie samochodu tylko do celów prowadzonej działalności

    Uwaga przy samochodach osobowych obowiązuje limit odliczenia w wysokości 150 tyś zł.


    Ograniczenia dotyczą również odliczenia podatku VAT przy samochodach osobowych:

    - 50% w przypadku użytkowania mieszanego, firmowo i prywatne,

    - 100% w przypadku użytkowania jedynie do celów firmowych.


     

  7. Zmiany w trakcie umowy

    W trakcie trwania leasingu możesz dokonywać zmian w umowie, poniżej kilka przykładów:


    • zmiana harmonogramu, np zwiększenie lub zmiejszenie określonych rat
    • skrócenie lub wydłużenie umowy (czasami wniosek o wydłużenie wiąże się z analizą sytuacji finansowej Klienta)
    • wcześniejsze zakończenie umowy leasingu
    • zgoda na podnajem dla podmiotu trzeciego
    • cesja umowy
  8. Cesja umowy leasingu

    W czasie trwania umowy leasingu zdarza się, że Klient chce zmienić przedmiot umowy, wymienić samochód na inny model, etc. Nie zawsze chcemy lub nie mamy środków na jednorazową spłatę całej umowy, wtedy z pomocą przychodzi cesja umowy leasingu.


    Po znalezieniu chętnego na przejęcie Twojego przedmiotu (po wystawieniu ogłoszenia, np. na OtoMoto, Allegro czy OLX) należy złożyć wniosek o cesję u leasingodawcy. Po zaakceptowaniu nowego Klienta firma leasingowa przygotowuje aneks na zmianę leasingobiorcy.


    Przy cesji umowy leasingu należy wziąć pod uwagę kwestię odstępnego, różnica pomiędzy wartością rynkową a pozostałą kwotą do spłaty. Jest to po stronie oddającego i przejmującego czy odstępne będzie a jeśli tak to w jakiej wysokości.


Wynajem:

  1. Czym się różni od leasingu?

    W umowie wynajmu płacisz niższą ratę miesięczną ponieważ spłacasz tylko utratę wartości pojazdu. Umowa nie nakłada na Ciebie obowiązku wykupu pojazdu na koniec umowy. Elastycznie dopasujesz warunki do swoich potrzeb (wpłata własna, okres umowy, limit kilometrów). 

    W ramach miesięcznej raty poza opłatą finansową możesz zawrzeć:


    • serwis mechaniczny (koszty przeglądów)
    • wymianę i przechowywanie opon
    • ubezpieczenie
    • assistance i samochód zastępczy
    • karta paliwowa
    • likwidacja szkód

  2. Wpłata własna i okres umowy

    Z wynajmu możesz skorzystać bez wpłaty własnej. Jeśli zdecydujesz się na wpłatę początkową  (np. 5% lub 10%) zostanie ona odjęta od ceny samochodu a tym samym Twoje miesięczna rata będzie niższa.


    Okres trwania umowy od 24 do 60 miesięcy.

  3. Limit kilometrów

    W umownie wynajmu określasz roczny limit kilometrów jakie planujesz przejechać, np. 20 000 km rocznie. Na podstawie planowanego przebiegu oraz okresu umowy leasingodawca oblicza miesięczną ratę najmu. Im mniejszy przebieg tym niższa rata i odwrotnie im wyższy przebieg rata wzrasta (więcej przeglądów, wymiany opon, itp.).


    Dla samochodów osobowych maksymalny limit kilometrów na kontrakt to 200 000 km, a dla ciężarowych do 3,5T  to maksymalnie 300 000 km.


  4. Procedura, wniosek leasingowy

    Wiele firm leasingowych posiada uproszczoną ocenę Klienta, często odbywa się to w oparciu Twoje o oświadczenie zawarte we wniosku leasingowym, ewentualnie możesz zostać poproszony o dokumenty finansowe (PIT lub bilans, rachunek zysków).


    Wynajem dotyczy nowych pojazdów od autoryzowanych sprzedawców, osobowych i ciężarowych do 3,5T (czasami dopuszczone są samochody demo).


  5. Koszty podatkowe i VAT

    W wynajmie długoterminowym podobnie jak w leasingu operacyjnym Twoim kosztem jest każda rata, zarówno za opłatę wstępną i pozostałe raty miesięczne. Ograniczenia dotyczą leasingu samochodu osobowego:


    - 75% raty zaliczysz jeśli użytkujesz samochód również do celów prywatnych,

    - 100% jeśli zadeklarujesz użytkowanie samochodu tylko do celów prowadzonej działalności

    Uwaga przy samochodach osobowych obowiązuje limit odliczenia w wysokości 150 tyś zł.


    Ograniczenia dotyczą również odliczenia podatku VAT przy samochodach osobowych:

    - 50% w przypadku użytkowania mieszanego, firmowo i prywatne,

    - 100% w przypadku użytkowania jedynie do celów firmowych.


Pożyczka:

  1. Na jaki cel pożyczka leasingowa?

    Pożyczka leasingowa z każdym rokiem zyskuje na popularności, jest podobna do kredytu bankowego ale udzielana jest przez firmę leasingową. Firmy leasingowe mają prostsze procedury przyznania pożyczki w porównaniu do kredytu w banku.


    Jeśli zależy Ci aby faktura zakupu przedmiotu była wystawiona na Twoją firmę bo chcesz np. odliczyć cały VAT jednorazowo lub chcesz zarejestrować samochód w swoim mieście czy gminie a może kupujesz sprzęt medyczny ze stawką 8% VAT, to właśnie ta forma finansowania będzie dla Ciebie. 

  2. Wpłata własna i okres umowy

    Pożyczka dostępna jest od 0% wpłaty własnej, natomiast górna granica zależy od Ciebie. 


    Okres umowy w pożyczce: od 6 do 84 miesięcy, przy niektórych urządzeniach lub maszynach (np. rolniczych) może wynosić 120 miesięcy.

  3. Procedura, wniosek o pożyczkę

    Procedura oceny nie różni się od leasingu,  często odbywa się w uproszczonej formie w oparciu Twoje o oświadczenie zawarte we wniosku leasingowym oraz specyfikację lub pro formę.


    Procedura uproszczona:


    • nowe i używane pojazdy od autoryzowanych sprzedawców, osobowe i ciężarowe, motocykle, quady;
    • nowe i używane maszyny, urządzenia od znanych sprzedawców


    Procedura standardowa (wniosek z pełnymi informacjami + dokumenty finansowe firmy, np. PIT, KPiR, bilans, rachunek zysków, etc.):


    • przy mniej typowych przedmiotach lub  nieautoryzowanych  sprzedawcach
    • import z zagranicy
    • pożyczka zwrotna
    • przedmioty wyższej wartości, np. powyżej 500 tyś zł netto.

  4. Koszty podatkowe i VAT

    W pożyczce Twoim kosztem będzie amortyzacja przedmiotu (jednorazowa lub miesięczna) oraz odsetki. Tym samym wpłata własna czy wyższe raty nie są kosztem uzyskania przychodu. Raty spłacasz na podstawie harmonogramu lub noty księgowej.


    Natomiast VAT odliczysz jednorazowo na podstawie faktury wystawionej na Twoją działalność. Jeśli po odliczeniu VAT chcesz jego równowartość spłacić, np. w 3 miesiącu możesz to zrobić wybierając taką opcję w harmonogramie.

  5. Pożyczka przy zakupie WNT

    Przy nabyciu towaru z innego kraju UE (wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru WNT) kupujesz przedmiot w wartości netto. Jeśli taki zakup chcesz finansować leasingiem to firma leasingowa do każdej faktury miesięcznej będzie doliczała 23% VAT. Natomiast przy pożyczce nie wystąpi VAT, będziesz płacić tylko raty "netto".


    Ta forma finansowania popularna jest przy zakupie ciężarowych środków transportu, maszyn i urządzeń. 

  6. Pożyczka pod dotacje EU

    Pożyczka leasingowa jest bardzo często wykorzystywana przy finansowaniu zakupów przedmiotów objętych umową dotacji. Firma leasingowa płaci za przedmioty do sprzedawców (w wartości brutto), na tej podstawie składasz wniosek o wypłatę dotacji. W harmonogramie pożyczki ujęte są dodatkowe raty obejmujące :


    • spłatę VAT (np. w 3 miesiącu jak otrzymasz zwrot z urzędu skarbowego)
    • zwrot dotacji (na podstawie umowy cesji dotacja wpływa do firmy leasingowej)

    Pożyczka leasingowa jest elastycznym produktem, dopasujesz harmonogram do swojego projektu dotacyjnego, zrealizujesz płatności w transzach do sprzedawców, którzy oczekują płatności przed dostawą.


Ubezpieczenia:

  1. Jaki zakres ubezpieczenia?

    Finansując samochód w leasingu wymagane będzie jego ubezpieczenie w pełnym zakresie AC + OC.  Wariant ubezpieczenia auto casco w wersji warsztat, bez udziału własnego i redukcji sumy ubezpieczenia. Inne rozszerzenia takie jak auto szyby, rozszerzony assistance, ochrona zniżek, itp. są opcjonalne i od Ciebie zależy jak rozbudowana będzie polisa.


    Maszyny i urządzenia musisz ubezpieczyć w zakresie all risk, czyli w pełnym zakresie dla polis majątkowych. Ubezpieczenie OC jest opcjonalne, często zawierane przy ubezpieczeniach mobilnych maszyn jak koparki czy wózki widłowe.


    Jeśli masz wypracowane zniżki warto uwzględnić to przy obliczaniu ubezpieczenia, leasingodawcy honorują polisy zawierane indywidualnie.

  2. GAP czy warto?

    Jeszcze kilka lat temu trzeba było przekonywać Klientów do zalet ochrony ubezpieczenia GAP, obecnie Klienci sami pytają o ubezpiecznie GAP i jego zakres.


    W przypadku szkody całkowitej (kradzież bądź kolizja) ubezpiecznie GAP dopłaci do wartości początkowej faktury zakupu pojazdu. Dla przykładu samochód kosztował 150 000 zł a w 3 roku nastąpiła szkoda całkowita, ubezpieczyciel określił wartość pojazdu na dzień zdarzenia na 100 000 zł. W tym przypadku do odszkodowania w wysokości 100 000 zł ubezpieczenie GAP dopłaci nam 50 000 zł do wartości początkowej.

  3. Płatność za polisę w ratach

    Jeśli zawrzesz polisę na własną rękę (bo masz zniżki i tak będzie taniej) to większość firm leasingowych oczekuje, że będzie ona opłacona jednorazowo za cały rok z góry. Czasami wyrażają zgodę na płatność w 2 ratach.


    W przypadku ubezpieczeń zawartych za pośrednictwem leasingodawcy możesz liczyć na rozłożenie płatności na 2 lub 4 raty. W przypadku nowych samochodów można zawrzeć polisę wieloletnią (na cały okres umowy leasingu) choć ta nie zawsze jest atrakcyjna uwzględniając jej finansowanie przez firmę leasingową, spłacasz miesięcznie wraz z odsetkami za finansowanie.

  4. Assistance i inne rozszerzenia

    Pomimo, że firma leasingowa wymaga pełnego zakresu ubezpieczenia warto przemyśleć kilka dodatkowych wariantów aby w przyszłości ustrzec się problemów na drodze lub konsekwencji po szkodzie:


    • assistance w wersji rozszerzonej, na terenie Europy, dłuższy czas samochodu zastępczego czy inne benefity, które sprawą że zdarzenie na drodze nie zepsuje Ci dalszej podróży
    • auto szyby, za niewielką dopłatą zabezpieczysz się przed odpryskiem kamienia, a wymiana szyby nie wpłynie na Twoje przyszłe składki AC
    • ochrona zniżek w przypadku szkody
    • samochód zastępczy na czas naprawy pojazdu
    • inne

Konsument:

  1. Kredyt samochodowy

    Wśród osób nieprowadzących działalności gospodarczej kredyt samochodowy pozostaje najpopularniejszą formą finansowania zakupu samochodu.


    • minimalna wpłata własna od 0 zł
    • okres kredytowania nawet do 120 miesięcy (minimalny 6 miesięcy)
    • kredyt na samochód osobowy, ciężarowy do 3,5T, motocykl
    • nowe, używane (również sprowadzone z zagranicy)
    • uproszczona procedura (tylko wniosek, potwierdzenie wpływów na konto) 


  2. Leasing konsumencki

    Leasing konsumencki podobnie jak leasing dla firm zakłada użytkowanie samochodu w czasie trwania umowy (właścicielem pojazdu jest firma leasingowa), następnie na koniec umowy następuje wykup pojazdu, np. za 1% wartości początkowej. Czym się różni od kredytu samochodowego? Firma leasingowa będąca właścicielem przedmiotu bardziej liberalnie podchodzi do oceny zdolności kredytowej Klienta. Procedura akceptacji opiera się w większości przypadków na wniosku leasingowym i potwierdzeniu Twoich wpływów na konto.


    • wpłata własna od 0 zł (maksymalna dowolna)
    • okres umowy od 6 do 84 miesięcy
    • na samochód osobowy, ciężarowy do 3,5T, motocykl
    • nowe, używane 





  3. Wynajem konsumencki

    Wynajem dla osób fizycznych to bardzo popularny produkt w europie zachodniej, płacisz niższą ratę tylko za użytkowanie samochodu. Rata miesięczna zależy od wpłaty własnej (nie jest wymagana), okresu umowy i przebiegu jaki zadeklarujesz. Na koniec umowy zwracasz samochód i możesz zawrzeć nową umowę na kolejne auto.


    • wpłata własna od 0 zł
    • okres umowy od 24 do 60 miesięcy
    • uproszczona procedura (tylko wniosek i potwierdzenie wpływów na konto)


    W umowie wynajmu możesz do raty doliczyć usługi dodatkowe:


    • serwis i przeglądy ASO
    • wymiana i przechowywanie opon
    • karta paliwowa

Chcesz wziąć leasing? Skontaktuj się z nami - chętnie pomożemy!

Porównaj oferty Chat z konsultantem