Leasing:

  1. Wpłata własna

    W większości umów leasingu wpłaty zawierają się w przedziale od 0% do 45%. W przypadku przedmiotów leasingu takich jak samochody możesz nic nie wpłacać jeśli nie chcesz angażować środków własnych. 


    Jeśli potrzebujesz kosztów i zależy Ci na wyższej fakturze za opłatę wstępną, wtedy wpłacasz ile chcesz (max 45% w leasingu operacyjnym).


    Standardem rynkowym jest wpłata na poziomie 10%, często łączy się to z uproszczoną procedurą oceny Twojego wniosku o przyznanie finansowania.


  2. Okres leasingu

    W leasingu operacyjnym możesz zawrzeć umowę od 24 do 84 miesięcy (w przypadku niektórych maszyn i urządzeń do 120 miesięcy). W umowach leasingu finansowego umowy mogą trwać od 6 do 84 miesięcy.


    Pamiętaj, że możesz zmienić harmonogram trwającej umowy: skrócić, wydłużyć lub wcześniej zamknąć umowę.



  3. Wykup

    Wykup przedmiotu następuje na koniec umowy leasingu, firma leasingowa wystawia fakturę sprzedaży przedmiotu na leasingobiorcę.


    Jeśli zdecydujesz się na wysoki wykup będziesz płacić niższe raty miesięczne. Na taki wariant często decydują się Klienci, którzy po wykupie sprzedają przedmiot leasingu. Mała różnica pomiędzy ceną wykupu z leasingu a ceną sprzedaży sprawia, że nie zapłacimy dużego podatku dochodowego i podatku VAT.


    Minimalny wykup na koniec umowy jest preferowany przez Klientów, którzy chcą uzyskać korzyści podatkowe. Leasing pozwala szybciej skumulować koszty w porównaniu ze standardowym amortyzowaniem środka trwałego w firmie. Przykładowo nowy samochód amortyzuje się 60 miesięcy a w leasingu możemy go mieć w kosztach w 36 miesięcy.

  4. Procedura, wniosek leasingowy

    Wiele firm leasingowych posiada uproszczoną ocenę Klienta, często odbywa się to w oparciu Twoje o oświadczenie zawarte we wniosku leasingowym oraz specyfikację lub pro formę.


    Procedura uproszczona:


    • nowe i używane pojazdy od autoryzowanych sprzedawców, osobowe i ciężarowe, motocykle, quady;
    • nowe i używane maszyny, urządzenia od znanych sprzedawców


    Procedura standardowa (wniosek z pełnymi informacjami + dokumenty finansowe firmy, np. PIT, KPiR, bilans, rachunek zysków, etc.):


    • przy mniej typowych przedmiotach lub  nieautoryzowanych  sprzedawcach
    • import z zagranicy
    • leasing zwrotny
    • przedmioty wyższej wartości, np. powyżej 500 tyś zł netto.

     


  5. Operacyjny czy finansowy?

    Leasing operacyjny jest najpopularniejszą formą finansowania z uwagi na korzyści podatkowe jakie osiągasz oraz prostotę rozliczania. W większości przypadków w krótszym okresie (w porównaniu z amortyzacją) możesz zaliczyć w koszty cały przedmiot leasingu. Każda faktura jest Twoim kosztem uzyskania przychodu, zarówno za opłatę wstępną oraz raty leasingowe. Faktury netto powiększane są o podatek VAT w wysokości 23%.

    Wykup na koniec umowy jest oddzielną transakcją sprzedaży przedmiotu na rzecz leasingobiorcy. 


    Leasing finansowy pozwala Korzystającemu amortyzować przedmiot we własnych środkach trwałych. Poza amortyzacją kosztem dla Ciebie będą odsetki. Fakturę za cały przedmiot (cena przedmiotu będzie powiększona o wynagrodzenie leasingodawcy) otrzymasz zaraz na początku umowy. Tę formę często wybierają Klienci chcący:


    • rozliczyć cały VAT od faktury,
    • zaliczyć jednorazowo w koszty przedmiot, tzw mali podatnicy (przychód do 2 mln EUR) a przedmiot o wartości do 50 tyś EUR,
    • kupić przedmiot z VAT zwolniony - tzw. transakcje VAT Marża.


  6. Koszty podatkowe i VAT

    W leasingu operacyjnym Twoim kosztem jest każda rata, zarówno za opłatę wstępną i pozostałe raty miesięczne. Ograniczenia dotyczą leasingu samochodu osobowego:


    - 75% raty zaliczysz jeśli użytkujesz samochód również do celów prywatnych,

    - 100% jeśli zadeklarujesz użytkowanie samochodu tylko do celów prowadzonej działalności

    Uwaga przy samochodach osobowych obowiązuje limit odliczenia w wysokości 150 tyś zł.


    Ograniczenia dotyczą również odliczenia podatku VAT przy samochodach osobowych:

    - 50% w przypadku użytkowania mieszanego, firmowo i prywatne,

    - 100% w przypadku użytkowania jedynie do celów firmowych.


     

  7. Zmiany w trakcie umowy

    W trakcie trwania leasingu możesz dokonywać zmian w umowie, poniżej kilka przykładów:


    • zmiana harmonogramu, np zwiększenie lub zmiejszenie określonych rat
    • skrócenie lub wydłużenie umowy (czasami wniosek o wydłużenie wiąże się z analizą sytuacji finansowej Klienta)
    • wcześniejsze zakończenie umowy leasingu
    • zgoda na podnajem dla podmiotu trzeciego
    • cesja umowy
  8. Cesja umowy leasingu

    W czasie trwania umowy leasingu zdarza się, że Klient chce zmienić przedmiot umowy, wymienić samochód na inny model, etc. Nie zawsze chcemy lub nie mamy środków na jednorazową spłatę całej umowy, wtedy z pomocą przychodzi cesja umowy leasingu.


    Po znalezieniu chętnego na przejęcie Twojego przedmiotu (po wystawieniu ogłoszenia, np. na OtoMoto, Allegro czy OLX) należy złożyć wniosek o cesję u leasingodawcy. Po zaakceptowaniu nowego Klienta firma leasingowa przygotowuje aneks na zmianę leasingobiorcy.


    Przy cesji umowy leasingu należy wziąć pod uwagę kwestię odstępnego, różnica pomiędzy wartością rynkową a pozostałą kwotą do spłaty. Jest to po stronie oddającego i przejmującego czy odstępne będzie a jeśli tak to w jakiej wysokości.

Chcesz wziąć leasing? Skontaktuj się z nami - chętnie pomożemy!

Porównaj oferty Chat z konsultantem